En ''verkeerde" inschatting. - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Om-arm Afrika - WaarBenJij.nu En ''verkeerde" inschatting. - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Om-arm Afrika - WaarBenJij.nu

En ''verkeerde" inschatting.

Blijf op de hoogte en volg Om-arm Afrika

30 Maart 2017 | Ghana, Tamale

Vanmorgen al weer vroeg op pad om het eten te halen dat de tweelingmoeders straks mee zullen krijgen aan het einde van de meeting.
Als we in de taxi zitten belt Mary me al. Ondanks goede (dacht ik) afspraken moet we nu opeens 100 Gh cedi betalen voor een paar stoelen en een plekje in een soort tuin. Nou dat staat me slecht aan! Ik bedenk gelijk een andere plek in een cultuurcentrum . Mary laat weten dat we daar voor 40 Gh cedi terecht kunnen. Scheelt toch mooi meer dan de helft! Maar oke..als we naar binnen gaan , slaat de schrik me om het hart...geen 14 vrouwen maar wel 24!!!samen met hun tweelingen. Een enorm lawaai in die grote zaal , maar de meeste kindertjes..zijn schattig en dat maakt alle kabaal goed.
Even later komt ook mr Rachid binnen. Ik nodigde hem uit, omdat hij geweldige kleding maakt en een bevlogen mens is, als het gaat om anderen te helpen. Hij is de baas van een naaiatelier waar analfabete meisjes terecht kunnen voor 2- de kans onderwijs. Hij wacht ook nog op een donatie van Om-arm Afrika voor een nieuw gebouw. WE WILLEN HEM HELPEN ZIJN DROOM TE REALISEREN. Een zeer kundig persoon is hij. Trots op zijn werk.
Ik stel hem voor aan de vrouwen, maar al snel blijkt dat deze te ver weg wonen van zijn school. Later als we alle vrouwen aan het woord hebben gelaten is de gemiddelde conclusie eigenlijk dat ze liever blijven doen, wat ze nu al doen . Het kost geen investering en levert geld op. Tja daar sta je dan met je westerse ideeën."
Altijd weer verrassingen. We delen het eten en drinken uit en vergaderen met zijn vieren over wat we verder doen.
Ook hoor ik dat sommigen getrouwd zijn en dat ze dus niet allemaal alleen zijn gelaten!!!!! Nou dat valt dan gelukkig mee.

Tja...na onze bevindingen richtten we ons op nieuwe ideeën..

Ondertussen is het weer erg heet geworden. Het zweet gutst van mijn hoofd. Een badhanddoek biedt uitkomst.
We gaan in de tuk tuk (overdekte brommer) terug.

• 31 Maart 2017 - 22:58

Rini:

Goed bezig Anneke. Leuk om op deze manier te lezen, waar jullie daar mee bezig zijn.

• 06 April 2017 - 17:32

Johanna:

dus toch gepraat met de tweeling moeders stond al jaren op je lijsje je bent goed bezig daar groetjes

Verslag uit: Ghana, Tamale

De voorbereidingen

Beste lezers,

Ja het begint te kriebelen! Ghana, we komen er aan!!
Nog een weekje te gaan.
Dit keer zijn dat Jenny (Balkbrug) en ik.
We zijn al druk met de voorbereidingen, en ook in het bezit van onze visa.
Altijd weer een opluchting, want we moeten er voor naar de Ghanese ambassade in Den Haag, en die meneer vraagt altijd iets wat je niet voorhanden hebt,.vandaar.
Onze koffers raken al vol en vooral de koffer met '' weg te geven spullen"" is overvol. We mogen beide 23 kilo extra meenemen dus dat is wel de moeite waard. Van voetbalshirts tot rekenmachines, van thee tot kleurplaten: alles is bruikbaar en geschikt voor een (tweede) leven in Ghana.

We hopen dat we een hele fijne tijd gaan beleven en veel kunnen doen voor de allerarmsten onder ons.
Dit keer zijn we voornemens om een dorp te bezoeken, waarin de meeste mensen nooit een blanke hebben gezien, zo is me verteld.
Hopelijk kunnen we er goede dingen doen.
Het dorpje ligt in het Volta gebied.
Als u op de kaart van Ghana kijkt hierboven ziet u een waterrijkgebied..en daar moet het liggen. Vooral in de natte tijd- van april tot oktober -, schijnt het alleen bereikbaar te zijn per boot.
Wij kunnen het nu nog per auto bereiken..is me verzekerd.

Ook staan er vele andere afspraken op ons programma , waarin er ruimte is voor ontmoetingen.
Allereerst Amin en Shafik, die ons zullen verwelkomen bij het vliegveld. Het zijn studenten van Om-arm Afrika en zij zullen ons deels begeleiden..en helpen met vertalen van de dialecten die Ghana rijk is. Zonder hen zouden we immers niet kunnen communiceren met de mensen die geen engels spreken.

Nou dit was alvast een klein voorproefje van wat komen gaat.
Wordt vervolgd.

Groeten, Anneke