Druk dagje. - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Om-arm Afrika - WaarBenJij.nu Druk dagje. - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Om-arm Afrika - WaarBenJij.nu

Druk dagje.

Blijf op de hoogte en volg Om-arm Afrika

06 April 2017 | Ghana, Tamale

Na een goede nachtrust, werd ik al vroeg wakker. Om zeven uur belde Hadi al, om te vertellen dat hij ziek was. Zijn maag was opstandig.
Geen reden om een half uur later weer te bellen en aan te kondigen dat hij wilde komen met zijn moeder!! Nou nee dus. Het wordt toch al een drukke dag...dus dat bewaren we voor later.
Amin bel ik om half negen dat ik klaar ben en als hij er is gaan we ri centrum om de laatste betaling te doen voor de maalmachine.
Ook kopen we andere dingen die nodig zijn..compleet met brandstof en cement. De machine kan vrijdag gebracht worden..en het voorbereidende werk wordt dan gedaan.. Op zondag wordt alles geinstalleerd zo is de bedoeling.
Het zal een hele verandering geven..in het dorp., Ik ben benieuwd naar de reacties.

Later ga ik naar mr Rachid van de naaischool. Hij geeft een soort van bijscholingscursus vandaag en heeft me gevraagd te komen. Er zitten ruim 20 meisjes onder de boom en wij gaan erbij zitten.
Mr Rachid vertelt over de doos met inhoud die ik hem gegegen heb,
Het bevat materialen op naai-gebied zoals schaar, naalden ,garen centimeter , tornmesje en markeerpotlood etc. De meisjes zijn een en al oor! Boeiend is het! Na afloop blijven we nog even praten, over de toekomst. Mr Rachid zegt dat hij ook kleiner kan bouwen, maar gezien de mooie locatie die hij eerder al voor ogen had , lijkt me dat geen optie. We zullen in Nederland proberen wat acties te organiseren om hem te helpen. Zo,n 8000 euro moet er nog komen ,en dan kan de bouw van zijn school beginnen.

Oke dan rijd ik langs bij Mariam, een oud studente van OAA.
Saani gaat met me mee. Er waren wat problemen gerezen, en die willen we oplossen. Mariam ligt te slapen, maar haar moeder herkent ons direct en heet ons welkom. Later spreek ik met Mariam af dat ze vanavond langs komt evt met de achterstallige rekeningen etc.
Hun huisje was deels ingestort en door OAA -geld opgeknapt.
Gelukkig stond het er nu redelijk bij.

Thuis op mijn kamer, wordt er geklopt.
Weer een oud student! Hij vraagt om geld voor afrinding van zn studie. Maar helaas betalen we geen studenten meer.
Ik zal t nog bekijken maar ik beloof niks.

Even laten een andere student. Verpleegkundige. Zijn moeder betaalde zijn studie maar ze overleed. De jongen moet zijn nog laten registrereren..en dat kan pas na het betalen van 1600 gh cedi..een kleine 400 euro! Tja...hoe wreed kan het leen zijn. Zonder dat geld maakt hij ook geen kans op een baan. Nu voorziet hij in zijn onderhoud door traditionele Jak's te maken. Maar daar word je niet snel rijk van.
M.a.w hij vraagt om hulp.

Daarna komen de boeren van een nieuwe groep die we gaan helpen.
Ze gaan hun land omheinen. Nu hebben ze overlast van geiten en schapen en ander loslopend vee, die graag een graantje meepikken van de oogst. Vandaar hun wens voor de afrastering. Er zijn veel meer wensen maar dit is een mooi begin. Ze zijn er blij mee !
Ook vertel ik ze dat de waterloop (sloot)beter uitgegraven kan worden, zodat het water er misschien in de droge tijd langer blijft staan. Nooit aan gedacht. Ook adviseer ik ze te gaan boekhouden..dan weet je waar je geld blijft en ook wat er in komt. De mannen knikken braaf. Gaan ze het doen? Time will tell.

Ondertussen heb ik Saani gevraagd om spullen te kopen..(hij kent de adressen) voor het schooltje dat we aantroffen onder rieten matten, op weg naar het dorp van de maalmachine. We kochten leien..krijt en schriftjes en potloden gom en puntenslijpers. Wat een weelde voor de school!
Hopelijk kunnen ze een poos vooruit.

Daarna komt de man die morgen de maalmachine zal brengen en het voorbereidende werk zal doen. We hebben cement gekocht en daarin zal hij de machine verankeren. Dan keert hij later terug en zal hij de machine installeren..Ook zal hij later nog enkele malen terugkeren om de machine te checken.
Nu moeten we het vervoer nog regelen...dan komt alles goed.

Amin zal dit "werktransport" morgenvroeg begeleiden.

S Avonds kwam er nog weer een oud-student van OAA.
De man is onderwijzer maar moet zich alleen nog laten registreren en zijn diploma ophalen. Dat grapje kost 1600 Ghana cedi's : omgerekend een kleine 350 euro . Hij heeft ze niet. Het maakt het verschil tussen overleven en een leven hebben. Helaas kan ik hem ook niet helpen.
Een moeilijke boodschap!

Daarna kwam Mariam toch nog. Het is al ruim na achten.
Ze heeft me een heel verhaal te vertellen en ik luister lang.
Ghanezen hebben respect voor ouderen en ook degene die je aan iemand voorstelt mag je niet tegenspreken. Dankzij hem of haar ken je die persoon. Ik kom er steeds meer achter hoe gecompliceerd het is en hoe meer ik me erin verdiep hoe meer vragen opdoemen. Sommige dingen zal ik waarschijnlijk nooit achterhalen.
Mariam (oud student) vertelt me dat ze elke dag ruzie heeft thuis en dat een leven zonder baan erg zinloos is. Ze solliciteerde bij de politie maar kreeg de baan niet. Haar zusje leerde het naaivak en nu is de naaimachine kapot. Allemaal narigheid. Ik word er zelf ook naar van.
Het is uitzichtsloos!!
Zulke verhalen, het is hier nog steeds realiteit voor velen. HET ZOU NIET MOGEN BESTAAN.



  • 07 April 2017 - 00:01

    Johanna:

    zo maak je wat mee daar het is moeilijk om nee te zeggen denk ik heb gewoon met jou te doen sucsesen geniet ook vgan andere dingen groetjes van hier

  • 09 April 2017 - 20:10

    Bouktje En Jaap:

    Wat een verhaal, we hopen dat je er niet te moedeloos van word, maar je kennende zal er nog wel een oplossing komen, maar weer flink sparen en verzamelen, als je terug bent. Hou je taai!!!
    We willen je alvast een goede terugreis wensen , heel veel groetjes !!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Tamale

De voorbereidingen

Beste lezers,

Ja het begint te kriebelen! Ghana, we komen er aan!!
Nog een weekje te gaan.
Dit keer zijn dat Jenny (Balkbrug) en ik.
We zijn al druk met de voorbereidingen, en ook in het bezit van onze visa.
Altijd weer een opluchting, want we moeten er voor naar de Ghanese ambassade in Den Haag, en die meneer vraagt altijd iets wat je niet voorhanden hebt,.vandaar.
Onze koffers raken al vol en vooral de koffer met '' weg te geven spullen"" is overvol. We mogen beide 23 kilo extra meenemen dus dat is wel de moeite waard. Van voetbalshirts tot rekenmachines, van thee tot kleurplaten: alles is bruikbaar en geschikt voor een (tweede) leven in Ghana.

We hopen dat we een hele fijne tijd gaan beleven en veel kunnen doen voor de allerarmsten onder ons.
Dit keer zijn we voornemens om een dorp te bezoeken, waarin de meeste mensen nooit een blanke hebben gezien, zo is me verteld.
Hopelijk kunnen we er goede dingen doen.
Het dorpje ligt in het Volta gebied.
Als u op de kaart van Ghana kijkt hierboven ziet u een waterrijkgebied..en daar moet het liggen. Vooral in de natte tijd- van april tot oktober -, schijnt het alleen bereikbaar te zijn per boot.
Wij kunnen het nu nog per auto bereiken..is me verzekerd.

Ook staan er vele andere afspraken op ons programma , waarin er ruimte is voor ontmoetingen.
Allereerst Amin en Shafik, die ons zullen verwelkomen bij het vliegveld. Het zijn studenten van Om-arm Afrika en zij zullen ons deels begeleiden..en helpen met vertalen van de dialecten die Ghana rijk is. Zonder hen zouden we immers niet kunnen communiceren met de mensen die geen engels spreken.

Nou dit was alvast een klein voorproefje van wat komen gaat.
Wordt vervolgd.

Groeten, Anneke







Recente Reisverslagen:

14 April 2017

Nog een heel verhaal

08 April 2017

zaterdag

08 April 2017

Ontmoetingen

07 April 2017

maalmachine

07 April 2017

maalmachine
Om-arm Afrika

OM-ARM AFRIKA werkt sinds 2007 in het noorden van Ghana. We hebben er al enkele projecten (mede ) opgezet, zoals Naaiproject voor analfabete meisjes Een schooltje nu al met 160 leerlingen!! Financiering studies studenten HBO en Universiteit Boerenprojecten Watervoorzieningen . Sheabutter project voor 23 vrouwen individuele hulp We zijn te bereiken via omarmafrika@yahoo.com

Actief sinds 09 Maart 2017
Verslag gelezen: 224
Totaal aantal bezoekers 92212

Voorgaande reizen:

16 Maart 2017 - 14 April 2017

De voorbereidingen

Landen bezocht: