Nog een heel verhaal - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Om-arm Afrika - WaarBenJij.nu Nog een heel verhaal - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Om-arm Afrika - WaarBenJij.nu

Nog een heel verhaal

Blijf op de hoogte en volg Om-arm Afrika

14 April 2017 | Ghana, Tamale

Sinds vanmorgen ben ik terug in Nederland.
Net uit bad, dus de Ghana resten zijn van me afgespoeld. Afgelopen nacht niet geslapen vanwege de vliegreis..maar ook nu kan ik de slaap niet vatten. Daarom wil ik nog wat vertellen over de afgelopen week.

Ik zal ook nog een poging doen om hier foto s te plaatsen de komende dagen.
Zoals gezegd hadden we contact met een groep boeren die we al vaker hielpen met de aanschaf van waterpompen. Ook dit keer hebben we een nieuwe pomp gekocht. Hoewel de opbrengst nu vele malen groter is dan daarvoor , zijn er ook meer investeringen nodig zoals pootgoed, zaaimateriaal en kunstmest. Ook is hun levensstandaard verhoogd..doordat ze b.v hun kinderen naar school kunnen sturen! Hoewel de school gratis is, moeten ouders zelf de boeken en een schooluniform bekostigen voor hun kroost. Om ze te stimuleren hebben we deze groep nog een keer een nieuwe machine gegeven.

Er is een andere groep boeren die ook een beroep deed op ons.
Omdat hun stuk land in de stad ligt, hebben ze veel overlast van dieren die los rondlopen..zoals schapen en geiten en koeien. Als de oogst er mooi bij staat is het vaker gebeurd dat de boeren wilden oogsten maar dat het gewas al was aangevreten en of vertrapt.
Logisch dat dat hun inkomen beinvloedt.
Om-Arm Afrika heeft voor een nieuwe omheining gezorgd .
Hopelijk voorkomt dat schade in de toekomst.
Het lijkt een simpel gebaar maar juist hier voor ontbreekt het aan geld.
Ook hier geldt: We gaan voor een betere toekomst voor deze 15 gezinnen!

Soms doen we wat kleins, al naar gelang de omstandigheden om mensen een goede toekomst te geven
Banen zijn dun gezaaid en het beste kun je dan iets gaan verkopen,
Maar dan heb je een startkapitaal nodig..En wie kan je helpen? Tja ook hier voorziet OAA in een behoefte.
Tijdens deze reis heb ik weer gemerkt hoe weinig eten men soms krijgt. En zeker geen schijf van vijf!!!
Honger heet dan geen hongersnood, simpel omdat er genoeg voedsel is...maar men heeft lang niet altijd genoeg geld om eten te kopen voor iedereen!

Even een voorbeeld:
Een vrouw..ik noem haar Bintou, is getrouwd en doordat er geen werk was, ging haar man naar Saoedie Arabië om te werken.
Na ongeveer twee jaar kwam hij terug. Toen hij terug ging..bleek Bintou zwanger te zijn..Dit herhaalde zich 4 keer!! Ja hij stuurde geld, ze kon er van rondkomen. Ze naaide kleren voor wat extra s erbij.
Toen kwam er een bericht. Hij wilde scheiden en had een nieuwe vrouw gevonden! Bintou woonde bij haar schoonouders en die vroegen haar te vertrekken met haar kinderen.
Zo kwam ze bij haar ouders terug...zonder geld of goederen.
Inmiddels was de naaimachine aan vervanging toe..ook die inkomstenbron bleek droog gelegd.
Daar zat ze...dan...Vier kinderen, geen man, geen inkomen.
Bij haar familie kreeg ze wel hulp maar mondjesmaat.
Hier hebben we ingegrepen door een naaimachine te doneren.

NU weer thuis overdenk ik alles.
Natuurlijk zijn er dingen die je anders had kunnen doen, misschien zelfs beter.
Maar zoals bv met het dorp dat de maalmachine kreeg..weet je gewoon dat het rendement hoog is.
En denk eens aan het gemak waarmee nu gewerkt kan worden
Fantastisch een heel dorp heeft er baat bij!!!

Ook gaven we nog studiebenodigdheden aan een schooltje in de village. Er was een schoolbord..en er waren een paar kleinere. Verder was er alleen het hoognodige,
Wij brachten potloden, schriften , leien ,krijt en rekenboekjes, gom en pennen en papier etc.
Volgend jaar proberen we meer te doen. En misschien staat er dan over tien jhaar ook wel zo n enorm leuke school als in Tamale..die wij mochten helpen bouwen.

Dit jaar willen we ons als Om-arm Afrika ook sterk gaan maken voor de naaischool.
Een heel mooi projekt zoals al eerder beschreven.
Er is nog rond de 10.000 euro nodig!!!
Met de inzet van velen moet dat toch te realiseren zijn ???

Trouwens..we zoeken nog enthousiaste mensen die willen helpen..met bv het bemannen van onze kramen op de markt of het bakken van knieperties.

Tevens zoeken we (gratis) boeken en andere spullen voor de verkoop op onze doorlopende rommelmarkt in de Tippe die sinds vandaag geopend is.

Tot slot wil ik benadrukken dat de hulp in het noorden van Ghana nog steeds voor velen hard nodig is ,ook al zie je een positieve ontwikkeling.

Bij deze zeg ik dank aan allen die op welke manier dan ook hebben bijgedragen om ons werk in Ghana weer mogelijk te maken.

Om-Arm Afrika 2017.

• 17 April 2017 - 17:40

Tante Klaske:

Heb nu pas je verslagen gelezen. Al met al toch veel dat voldoening geeft, lijkt mij. Wel spannend of er goed wordt omgegaan met de maalmachine. Ik zal wat spullen bewaren voor je rommelmarkt.

• 19 April 2017 - 14:55

Om-arm Afrika :

heel lief, dank je wel...voor alle reacties.

• 03 Oktober 2017 - 15:32

Poepje :

oh sorry dat was een vriendje van mij

Verslag uit: Ghana, Tamale

De voorbereidingen

Beste lezers,

Ja het begint te kriebelen! Ghana, we komen er aan!!
Nog een weekje te gaan.
Dit keer zijn dat Jenny (Balkbrug) en ik.
We zijn al druk met de voorbereidingen, en ook in het bezit van onze visa.
Altijd weer een opluchting, want we moeten er voor naar de Ghanese ambassade in Den Haag, en die meneer vraagt altijd iets wat je niet voorhanden hebt,.vandaar.
Onze koffers raken al vol en vooral de koffer met '' weg te geven spullen"" is overvol. We mogen beide 23 kilo extra meenemen dus dat is wel de moeite waard. Van voetbalshirts tot rekenmachines, van thee tot kleurplaten: alles is bruikbaar en geschikt voor een (tweede) leven in Ghana.

We hopen dat we een hele fijne tijd gaan beleven en veel kunnen doen voor de allerarmsten onder ons.
Dit keer zijn we voornemens om een dorp te bezoeken, waarin de meeste mensen nooit een blanke hebben gezien, zo is me verteld.
Hopelijk kunnen we er goede dingen doen.
Het dorpje ligt in het Volta gebied.
Als u op de kaart van Ghana kijkt hierboven ziet u een waterrijkgebied..en daar moet het liggen. Vooral in de natte tijd- van april tot oktober -, schijnt het alleen bereikbaar te zijn per boot.
Wij kunnen het nu nog per auto bereiken..is me verzekerd.

Ook staan er vele andere afspraken op ons programma , waarin er ruimte is voor ontmoetingen.
Allereerst Amin en Shafik, die ons zullen verwelkomen bij het vliegveld. Het zijn studenten van Om-arm Afrika en zij zullen ons deels begeleiden..en helpen met vertalen van de dialecten die Ghana rijk is. Zonder hen zouden we immers niet kunnen communiceren met de mensen die geen engels spreken.

Nou dit was alvast een klein voorproefje van wat komen gaat.
Wordt vervolgd.

Groeten, Anneke