Tweelingmoeders - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Om-arm Afrika - WaarBenJij.nu Tweelingmoeders - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Om-arm Afrika - WaarBenJij.nu

Tweelingmoeders

Blijf op de hoogte en volg Om-arm Afrika

29 Maart 2017 | Ghana, Tamale

Omdat we iets willen gaan doen voor de tweelingmoeders, die om wat voor reden dan ook , vaak in de steek worden gelaten door hun man, en moeten bedelen voor de kost, willen we het behoedzaam aanpakken.
Deze vrouwen zijn al zo vaak teleurgesteld, dat we eerst hun vertrouwen hopen te winnen. Mary is al bij de markten langs geweest, waar ze zich elke dag ophouden. Een ideale plek omdat er veel mensen komen.
Zo ook op deze ochtend.
Het is weer veel te heet maar desondanks lopen we richting markt. Onderweg kopen we een zakje water want het is belangrijk om juist in de hitte goed te drinken. Tegelijkertijd verlies je zoveel vocht dat dat ook hard nodig is. Mary wijst me de weg en samen spreken we de vrouwen aan.
Ze groeten terug..en zijn toeschietelijker dan ik dacht. De tweelingen vertederen me. Hoe schattig, maar ook hoe wreed tegelijkertijd om in de steek gelaten te worden door je vader!
De vrouwen komen soms vanuit de verre villages naar Tamale, in de hoop een beter leven te krijgen. Maar hoewel de kerk wel bijeenkomsten houdt voor de vrouwen met gebedsdiensten etc, worden ze er verder niet veel wijzer van. Dus zijn ze op hun hoede.
Toch zijn er 14 vrouwen bereid om morgen te komen praten, en hun wensen kenbaar te maken.
Als we ze allemaal bezocht hebben gaan we nog even vergaderen voor morgen,
Ik ben heel erg benieuwd wat het gaat opleveren.

Later nog gehandiapten ontvangen...Een heel verhaal...daarover later meer.

Om vier uur gaan we naar een collectief boeren.
We bespreken de vraag naar water.
Ze willen graag een waterput, maar tja....de kosten zijn hoog.
Er loopt wel een slootje maar aan het einde van de droge tijd is alles opgedroogd. Water zou deze boeren enorm kunnen helpen.
We gaan kijken wat de mogelijkheden zijn, maar ik zeg nog niks toe.

• 29 Maart 2017 - 16:50

Johanna :

nu dan eindelijk iets waar je zo op hoopte he b hopen dat het nu lukt liefs johanna

• 29 Maart 2017 - 18:10

Anneke Boers :

Geweldig goed bezig zijn jullie dames .
    ik neem mijn petje voor jullie af .
    succes verder
    groetjes van ons .

• 29 Maart 2017 - 22:18

Gieny Kleinsmit:

Hi Anneke, ik heb alles weer gelezen. Wat fijn dat je iets voor kunt betekenen voor zoveel mensen. Pas goed op jezelf.!

• 30 Maart 2017 - 17:41

Maria Dam:

Toch best moeilijk om het geld zo goed mogelijk te besteden. En dan beijken wat het noodzakelijkst is. Maar water is toch wel heel belangrijk!

• 30 Maart 2017 - 21:47

Zwaantje:

wat heftig anneke te horen van de tweelingenen wat moeilijk om hun vertrouwen te winnenmet veel plezierlees ik de stujes veel succes en groeten zwaan

Verslag uit: Ghana, Tamale

De voorbereidingen

Beste lezers,

Ja het begint te kriebelen! Ghana, we komen er aan!!
Nog een weekje te gaan.
Dit keer zijn dat Jenny (Balkbrug) en ik.
We zijn al druk met de voorbereidingen, en ook in het bezit van onze visa.
Altijd weer een opluchting, want we moeten er voor naar de Ghanese ambassade in Den Haag, en die meneer vraagt altijd iets wat je niet voorhanden hebt,.vandaar.
Onze koffers raken al vol en vooral de koffer met '' weg te geven spullen"" is overvol. We mogen beide 23 kilo extra meenemen dus dat is wel de moeite waard. Van voetbalshirts tot rekenmachines, van thee tot kleurplaten: alles is bruikbaar en geschikt voor een (tweede) leven in Ghana.

We hopen dat we een hele fijne tijd gaan beleven en veel kunnen doen voor de allerarmsten onder ons.
Dit keer zijn we voornemens om een dorp te bezoeken, waarin de meeste mensen nooit een blanke hebben gezien, zo is me verteld.
Hopelijk kunnen we er goede dingen doen.
Het dorpje ligt in het Volta gebied.
Als u op de kaart van Ghana kijkt hierboven ziet u een waterrijkgebied..en daar moet het liggen. Vooral in de natte tijd- van april tot oktober -, schijnt het alleen bereikbaar te zijn per boot.
Wij kunnen het nu nog per auto bereiken..is me verzekerd.

Ook staan er vele andere afspraken op ons programma , waarin er ruimte is voor ontmoetingen.
Allereerst Amin en Shafik, die ons zullen verwelkomen bij het vliegveld. Het zijn studenten van Om-arm Afrika en zij zullen ons deels begeleiden..en helpen met vertalen van de dialecten die Ghana rijk is. Zonder hen zouden we immers niet kunnen communiceren met de mensen die geen engels spreken.

Nou dit was alvast een klein voorproefje van wat komen gaat.
Wordt vervolgd.

Groeten, Anneke