Nieuwe week - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Om-arm Afrika - WaarBenJij.nu Nieuwe week - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Om-arm Afrika - WaarBenJij.nu

Nieuwe week

Blijf op de hoogte en volg Om-arm Afrika

03 April 2017 | Ghana, Tamale

Afgelopen nacht kwam er een enorm regenbui, die ervoor heeft gezorgd dat de enorme hitte en klein beetje dragelijker is geworden voor een blanke.
Ik ben er heel erg blij mee! En vele mensen met mij. Zelfs op de kamer kon ik het merken.
Vandaar dat ik uitgerust wakker werd en aan de dag begon.
Om half negen stond ik klaar om naar de gehandicapten te gaan.
Het duurde nog ff voor Saani kwam, want hij moest eerst het geld van de bank halen dat al eens terug was betaald door de groep.
Toen hij er was gingen we naar de groep in hun nieuwe onderkomen nabij Chief palace. De groep zat al te wachten op Mary na maar die was onderweg.
We bespraken even de afgelopen tijd en de vorderingen. Ze maken nu rugtassen en heel eerlijk; het viel me niet tegen. De groep bestaat nu uit 8 personen , sinds Al Hassan is overleden . Zes vrouwen en 2 mannen.

Als Mary er is delen we het geld uit dat ze als microkrediet krijgen en dus moeten terugbetalen.

Dan wordt ons gevraagd om de chief te begroeten. Het is een traditie die in ere wordt gehouden. We laten ons aankondigen en volgen de man die de weg kent. Rond het chief palace is er veel ten goede veranderd, maar daarom moest ook het schooltje van de gehandicapten verplaatst worden. De chief gaf daar opdracht toe en ze hebben nu een kleiner maar weliswaar redelijk net onderkomen.
We komen chief palace binnen en de chief begroet ons met belangstelling. Hij zag ons al eerder langwandelen en wist dat we er waren. Hij is blij en dankbaar wat we voor de groep doen en ik bedank hem ook voor zijn bijdrage aan het nieuwe onderkomen. Hij bedankt nogmaals en zegt dat ik maar veel mensen mee moet nemen naar Ghana, want zegt hij...dat is goed voor ons land.
Iedereen applaudiseert!! Een vrolijke boel !Nadat we ons kado hebben gegevevn..(10 Ghana cedi ) ca 2 euro, kunnen we weer gaan.

Terug bij de groep ,praten we nog wat na en dan nemen we afscheid.
Als we richting een taxi lopen komt Mary er aan in haar rolstoel, Ze heeft tasjes voor me en hoewel ik zeg dta ik ze niet hoef...wil ze me echt geven! Lief , dat wel.

Daarna naar de bank...er zijn alweer geen bonnetjes in voorraad.
Jammer maar wel typisch Ghana.

Saani brengt me naar een ma die landbouwmachines verkoopt. Saani zelf heeft er ook verstand van en weet een goed adres.
Jenny en Amin hebben ook al wat voorwerk gedaan in Accra, dus ik ken de prijs.
In Tamale kom ik tot een overeenkomst.
De man zendt de machine per auto en iemand zal hem plaatsen.
Dat lijkt me goed.. Tamale is dichterbij dan Accra, ook voor de nazorg.
Morgen moeten we weer naar de bank..je kunt per keer maar een beperkt bedrag pinnen, vandaar.

Saani brengt me terug..en we praten nog even.. Later komen Hadi, en Shafik op bezoek..nog later Amin. Zijn zusje is ziek zo vertelde hij. Hij was met haar in het ziekenhuis.

Als iedereen genoeg bananen en eten heeft gehad sluit ik de tent. t Is mooi geweest voor vandaag !



  • 03 April 2017 - 22:28

    Nita:

    Geweldige ervaringen en mooie verhalen. Nog veel plezier gewenst met jullie geweldige acties

  • 04 April 2017 - 18:29

    Jaap En Bouktje:

    Hallo Anneke, Nou je beleefd daar wel wat, we hopen dat je weer heelhuids terug kunt komen, veel sterkte en succes met de werkzaamheden. We houden contact en denken aan je, groetjes!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Tamale

De voorbereidingen

Beste lezers,

Ja het begint te kriebelen! Ghana, we komen er aan!!
Nog een weekje te gaan.
Dit keer zijn dat Jenny (Balkbrug) en ik.
We zijn al druk met de voorbereidingen, en ook in het bezit van onze visa.
Altijd weer een opluchting, want we moeten er voor naar de Ghanese ambassade in Den Haag, en die meneer vraagt altijd iets wat je niet voorhanden hebt,.vandaar.
Onze koffers raken al vol en vooral de koffer met '' weg te geven spullen"" is overvol. We mogen beide 23 kilo extra meenemen dus dat is wel de moeite waard. Van voetbalshirts tot rekenmachines, van thee tot kleurplaten: alles is bruikbaar en geschikt voor een (tweede) leven in Ghana.

We hopen dat we een hele fijne tijd gaan beleven en veel kunnen doen voor de allerarmsten onder ons.
Dit keer zijn we voornemens om een dorp te bezoeken, waarin de meeste mensen nooit een blanke hebben gezien, zo is me verteld.
Hopelijk kunnen we er goede dingen doen.
Het dorpje ligt in het Volta gebied.
Als u op de kaart van Ghana kijkt hierboven ziet u een waterrijkgebied..en daar moet het liggen. Vooral in de natte tijd- van april tot oktober -, schijnt het alleen bereikbaar te zijn per boot.
Wij kunnen het nu nog per auto bereiken..is me verzekerd.

Ook staan er vele andere afspraken op ons programma , waarin er ruimte is voor ontmoetingen.
Allereerst Amin en Shafik, die ons zullen verwelkomen bij het vliegveld. Het zijn studenten van Om-arm Afrika en zij zullen ons deels begeleiden..en helpen met vertalen van de dialecten die Ghana rijk is. Zonder hen zouden we immers niet kunnen communiceren met de mensen die geen engels spreken.

Nou dit was alvast een klein voorproefje van wat komen gaat.
Wordt vervolgd.

Groeten, Anneke







Recente Reisverslagen:

14 April 2017

Nog een heel verhaal

08 April 2017

zaterdag

08 April 2017

Ontmoetingen

07 April 2017

maalmachine

07 April 2017

maalmachine
Om-arm Afrika

OM-ARM AFRIKA werkt sinds 2007 in het noorden van Ghana. We hebben er al enkele projecten (mede ) opgezet, zoals Naaiproject voor analfabete meisjes Een schooltje nu al met 160 leerlingen!! Financiering studies studenten HBO en Universiteit Boerenprojecten Watervoorzieningen . Sheabutter project voor 23 vrouwen individuele hulp We zijn te bereiken via omarmafrika@yahoo.com

Actief sinds 09 Maart 2017
Verslag gelezen: 259
Totaal aantal bezoekers 92226

Voorgaande reizen:

16 Maart 2017 - 14 April 2017

De voorbereidingen

Landen bezocht: