Kalarga het sheabutterdorp - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Om-arm Afrika - WaarBenJij.nu Kalarga het sheabutterdorp - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Om-arm Afrika - WaarBenJij.nu

Kalarga het sheabutterdorp

Blijf op de hoogte en volg Om-arm Afrika

23 Maart 2017 | Ghana, Tamale

Omdat Jenny met Amin Mole (nationaal park) bezoekt, ging ik vanmorgen met Shafik naar "ons" sheabutterdorp.
We komen hier al jaren, en ooit begonnen we een collectief van vrouwen te steunen met een microcrediet.
Vorig jaar was er geen geld voor deze groep, ( ze kregen alleen zeep om te wassen ca. 1 maand) . Dit keer kunnen we ze weer een bedrag geld brengen maar eerst willen we inventariseren wat de wensen zijn voor het project. We kwamen en zoals altijd worden we enthousiast ontvangen. Ze zetten snel wat bankjes neer...en ondertussen komen er steeds meer vrouwen bij zitten onder de mangoboom.
We spreken af dat we as maandag om negen uur terug komen, en dat zij als groep ondertussen na gaan denken..welke steun ze het liefst krijgen, zodat we niet te snel beslissen. Ondertussen wordt er al wat genoemd...maar we raden hen nogmaals aan er even over na te denken.
De leidster van de groep is de vrouw van de chief...en heeft de touwtjes goed in handen. Normaal komen de vrouwen op zondagmorgen om 8 uur bijeen...maar omdat ik heb uitgelegd dat de zondag onze vrije dag is...hebben ze begrip en komen we dus terug op maandag.

Op de terugweg komt er opeens een grote stoet aan. Onze chauffeur stopt aan de kant van de weg. Veel mannen op brommers en in enkele auto,s zie ik achter een baar aanrijden.
De gewoonte is hier dat alleen de mannen mee gaan naar het kerkhof..ongeacht wie er overleden is : man vrouw of kind.

Ik kom hier nu 10 jaar...maar elke keer leer ik meer.

Wat de foto's betreft , gisteren had ik ze bijna op de site staan..en toen verbrak de verbinding. Het er op zetten neemt veel tijd...dus ik vraag om geduld.

Vanmiddag ga ik praten met een vrouw in Tamale.
We kennen haar via de pastor en zij zou bv een groep tweelingmoeders kunnen begeleiden.
Zij worden om allerlei redenen vaak verstoten door
de vaders na de geboorte van de kinderen. Vaak zie je deze vrouwen zitten bij de markt. Ze hebben weinig mogelijkheden en zitten vaak te bedelen. We zouden graag iets doen om hun leefwijze te verbeteren. We willen haar ideëen horen...en kijken of het haalbaar is.

We kwamen en zoals altijd worden we enthousiast ontvangen. Ze zetten snel wat bankjes neer...en ondertussen komen er steeds meer voruwen bij zitten onder de mangoboom.
We spreken af dat we as maandag om negen uur terug komen, en dat zij als groep ondertussen na gaan denkenn..welke steun ze het liefst krijgen, zodat we niet te snel besiissen. Ondertussen wordt er al wat genoemd...maar we raden hen nogmaals aan er even over na te denken.
De leidster van de groep is de vrouw van de chief...en heeft de touwtjes goed in handen. Normaal komen de vrouwen op zondagmorgen om 8 uur bijeen...maar omdat ik heb uitgelegd dat ze zondag onze vrije dag is...hebben ze begrip en komen ze dus terug op maandag.

• 24 Maart 2017 - 20:06

Hilly:

Weer goed bezig dames, heel veel succes nog,
    groet, Hilly.

Verslag uit: Ghana, Tamale

De voorbereidingen

Beste lezers,

Ja het begint te kriebelen! Ghana, we komen er aan!!
Nog een weekje te gaan.
Dit keer zijn dat Jenny (Balkbrug) en ik.
We zijn al druk met de voorbereidingen, en ook in het bezit van onze visa.
Altijd weer een opluchting, want we moeten er voor naar de Ghanese ambassade in Den Haag, en die meneer vraagt altijd iets wat je niet voorhanden hebt,.vandaar.
Onze koffers raken al vol en vooral de koffer met '' weg te geven spullen"" is overvol. We mogen beide 23 kilo extra meenemen dus dat is wel de moeite waard. Van voetbalshirts tot rekenmachines, van thee tot kleurplaten: alles is bruikbaar en geschikt voor een (tweede) leven in Ghana.

We hopen dat we een hele fijne tijd gaan beleven en veel kunnen doen voor de allerarmsten onder ons.
Dit keer zijn we voornemens om een dorp te bezoeken, waarin de meeste mensen nooit een blanke hebben gezien, zo is me verteld.
Hopelijk kunnen we er goede dingen doen.
Het dorpje ligt in het Volta gebied.
Als u op de kaart van Ghana kijkt hierboven ziet u een waterrijkgebied..en daar moet het liggen. Vooral in de natte tijd- van april tot oktober -, schijnt het alleen bereikbaar te zijn per boot.
Wij kunnen het nu nog per auto bereiken..is me verzekerd.

Ook staan er vele andere afspraken op ons programma , waarin er ruimte is voor ontmoetingen.
Allereerst Amin en Shafik, die ons zullen verwelkomen bij het vliegveld. Het zijn studenten van Om-arm Afrika en zij zullen ons deels begeleiden..en helpen met vertalen van de dialecten die Ghana rijk is. Zonder hen zouden we immers niet kunnen communiceren met de mensen die geen engels spreken.

Nou dit was alvast een klein voorproefje van wat komen gaat.
Wordt vervolgd.

Groeten, Anneke